- Op Airbnb kan je naast een woning huren, ook tours en activiteiten boeken.
- Twee succesvolle Airbnb-hosts vertellen tegen Insider hoe ze zonder training ‘experiences’ gingen aanbieden op het platform.
- Ze hebben zeven tips hoe jij ook succesvol kunt worden met het aanbieden van activiteiten in jouw woonplaats.
- Lees ook: 3 Airbnb-verhuurders leggen uit hoe ze de status van ‘superhost’ hebben bereikt
Via Airbnb kan je veel meer dan alleen woningen huren en verhuren.
Je kan ook ‘experiences’ aanbieden, waaronder Japans koken, kunstlessen en rondwandelingen als gids. Het enige dat je nodig hebt is een goed idee, kennis van de omgeving en enige ervaring met wat je aanbiedt.
Insider sprak twee mensen die via Airbnb tours aanbieden in hun woonplaats. Ze geven zeven tips om een 5-sterrenbeoordeling te krijgen.
1. Geef een eigen draai aan populaire bestemmingen
Als je in een stad of gebied woont waar al veel toeristen komen, dan moet je zorgen voor een unieke ervaring. Gemak aanbieden of buiten de begaande paden treden, levert je een concurrentievoordeel op.

In 2019 begon Naala Brewer, een parttime-lerares uit het Amerikaanse Phoenix, met het aanbieden van tours door de Grand Canyon waar ze vaak wandelde.
Volgens Brewer sloegen haar Grand Canyon-tours aan omdat ze gasten vanuit Phoenix in haar eigen busje meeneemt naar het nationale park. Dat is volgens haar goedkoper dan wat het iemand zou kosten om een auto te huren, naar het park toe te rijden en dan daar een tour te boeken.
Vorig jaar verdiende ze voor aftrek van de 20 procent die ze aan Airbnb moet betalen 116.000 dollar. In de eerste helft van dit jaar staat de teller op 72.900 dollar. Haar Grand Canyon-dagtrip heeft 666 beoordelingen met een gemiddelde van 4,97; haar Antelope Canyon Tour heeft 103 5-sterrenbeoordelingen.
Ook podcastproducer Greg McQuaid is actief op Airbnb. In 2018 begon hij met zijn 'Hidden Stairways of San Francisco'-tour nadat hij 20 jaar voor de radio had gewerkt. Hij prees zijn activiteit aan als een "kans om prachtige buurten en tuinen te bezoeken die veel lokale bewoners niet kennen en toeristen zelden zien".
Na vier maanden had hij al genoeg boekingen om zijn rekeningen te betalen. Hij heeft 1.823 beoordelingen met een gemiddelde van 4,98. Via Airbnb verdiende hij vorig jaar 28.000 dollar, maar hij krijgt de meeste boekingen via andere platforms.
2. Bepaal de juiste groepsgrootte

Door de groepen niet te groot te maken, wordt de ervaring persoonlijker, zegt McQuaid. Hij hanteert een maximum van 10 mensen. "Het is geen goede ervaring als er teveel mensen zijn."
McQuaid probeert aan het begin van de tour het ijs te breken door de gasten te laten vertellen hoe ze heten en waar ze vandaan komen. Dat helpt volgens hem om verbinding tot stand te brengen.
Brewer uit Phoenix begon met zes gasten in een gehuurde SUV. Maar ze realiseerde zich al snel dat ze meer zou verdienen als ze zelf een busje zou kopen waarin ze 10 mensen mee kon nemen.
Airbnb verbiedt hosts om een minimum in te stellen, dus ze zijn verplicht de tour uit te voeren ook als er maar één iemand heeft geboekt. Nadat Brewer een tour had gedaan met maar één gast, besloot ze haar tarief te verhogen van 100 dollar per persoon naar 200 dollar per persoon, om mogelijke verliezen te voorkomen.
Toch kunnen volgens haar zelfs tripjes met maar één gast de moeite waard zijn. "Ik maak dan misschien op die ene dag verlies, maar krijg er wel meer gratis mond-tot-mond-reclame door."
3. Houd rekening met de wensen van gasten, zoals snacks en foto's
Toeristen vinden het heel leuk om mooie foto's van hun vakantie te delen op Instagram.
Tijdens de coronapandemie merkte McQuaid dat gasten huiverig waren hun telefoon aan hem te geven om foto's te maken. Hij besloot daarom om zelf foto's van zijn gasten te maken en die aan het eind van de tour te delen via Airdrop of Google Drive.
Brewer neemt altijd ijskoud water en snacks mee voor haar gasten en maakt meerdere stops tijdens de trips.
4. Voeg iets persoonlijks toe
McQuaid kweekt vetplantjes in zijn tuin en geeft al zijn gasten na afloop van de tour een exemplaar ter herinnering. Ook geeft hij hen een gefrankeerde ansichtkaart om naar iemand thuis te sturen. Daar staat een QR-code op, die linkt naar meer informatie over de tour.
Na afloop stuurt hij elke gast ook een persoonlijke boodschap, waarin hij hen bedankt voor hem te hebben gekozen en linkjes naar hun foto's en filmpjes en instructies hoe ze hun vetplantje moeten verzorgen. "Dat soort aardigheidjes kosten relatief weinig, maar kunnen veel opleveren."
Brewer zegt dat ze gasten altijd alleen maar meeneemt naar winkels en restaurants die ze zelf leuk vindt.
5. Wees eerlijk over wat je niet weet
McQuaid richt zich op twee sleutelgebeurtenissen in de geschiedenis van San Francisco: de Gold Rush die in 1848 begon en de aardbeving van 1906. "Ik ga uit van een basisverhaal, maar daarbinnen zijn veel variaties mogelijk", zegt hij.
Als een gast een vraag heeft waar hij het antwoord niet op weet, zoekt hij dat op Google op. "Ik heb al heel snel geleerd dat je niet moet liegen als je het antwoord niet weet."
Brewer begon haar tours met alleen de eigen kennis die ze al had over het gebied, maar heeft in de loop van de tijd heel wat extra weetjes opgepikt door te praten met boswachters en elke dag te luisteren naar de lokale radio.
"Als ik zou hebben gewacht tot ik een expert was, dan zou ik het nooit voor elkaar hebben gekregen. Het is veel te overweldigend om gelijk al alles te moeten weten en leren", zegt ze.
6. Maak het makkelijk voor gasten om een beoordeling achter te laten
Sommige gasten hebben misschien een zetje nodig om een beoordeling achter te laten, maar volgens McQuaid moet je daar als host niet te hard op aandringen.
McQuaid vraagt nooit in persoon om een beoordeling achter te laten, maar sluit de berichtjes die hij na afloop naar zijn gasten stuurt af met: "Als je er tijd voor hebt, zou je dan een beoordeling kunnen achterlaten?"
Hij heeft ook QR-stickers voor zijn accounts op Venmo, Revolut en PayPal op de rugzak die hij draagt tijdens de tour. "Daarmee maak je mensen duidelijk dat je openstaat voor een fooi, zonder dat je dat heel krampachtig hoeft te zeggen."
Brewer vraagt mensen niet om beoordelingen achter te laten om te voorkomen dat ze "opdringerig" overkomt, maar wijst soms wel op haar Instagram-pagina als het ter sprake komt. "De mensen die een beoordeling achterlaten, zijn degenen die daar uit zichzelf toe geïnspireerd voelen", zegt ze.
7. Plan meer tours in tijdens het hoogseizoen
Voor McQuaid is de zomer het drukste seizoen. Hij doet dan twee tours per dag, vaak zeven dagen per week. Die extra tours helpen hem door de winter heen, wanneer er minder vraag is. McQuaid zegt de tours als bijbaantje te willen houden naast zijn podcast, want met alleen het inkomen van zijn tours zou hij niet rond kunnen komen.
Brewer neemt een of twee keer per week gasten mee naar de Grand Canyon, naast haar werk als lerares. In 2020 en 2022 huurde ze co-hosts in die voor haar invielen en soms ook extra tours konden doen in het weekend.
Volgens Brewer is het bij slecht weer goed om met gasten te overleggen en een andere dag in te plannen om slechte beoordelingen te voorkomen.